טוב , בואו נתחיל בלהגיד רגע את האמת…
לכמה מאיתנו היה רגע בחיים שאמרנו לעצמנו "פאק יש מצב שזה אחלה רעיון לעסק!"
או " וואי אחי אם הייתי עושה עם זה משו זה היה ממש תופס!"
לכל כך הרבה מאיתנו היה רעיון שחשבנו בצחוק או ברצינות שהוא אשכרה יכול להפוך לעסק מצליח.
אבל רובנו,
לא באמת לקחנו את זה שלב קדימה.
בין אם בגלל העבודה הנוכחית,
הילדים או כל תירוץ אחר.
וזה קצת מבאס, כי כנראה יש לנו לא מעט רעיונות,
שעם התכנון הנכון,
הדחיפה קדימה והאמונה בעצמנו היו יכולים להיות הצלחה מטורפת!
וכמו שכלכך הרבה אנשים מהחזקים בעולם אומרים -
ההשקעה הכי טובה היא בעסקים.
אז ניסינו להבין מהם הדרכים שכל אחד ואחת מאיתנו יכולים לבצע,
שיובילו אותנו מרעיון שעולה לראש ליצירת תכנית עבודה מדוקדקת כדי להפוך את היצירתיות והרעיונות שלנו לעסק פועם וצומח!
אז בין אם אתם שכירים או עצמאיים,
המאמר הזה הוא בול בשבילכם :)
שלב 1 - העלאת רעיונות
תחשבו על זה רגע,
רבים מאיתנו רוצים להיות יזמים, לחשוב בענק ולהיות בעלי עסקים.
אבל הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא לא רק לחשוב על רעיון לעסק,
אלא למצוא אחד שנכון לנו, שעושה לנו טוב על הלב.
כמו בצבא (הייתי קרוב ל-5 שנים בצבא נו מה אני אעשה...)
מחליטים על אזימוט כללי,
חושבים על כל מיני דפ"אות (דרכי פעולה אפשריות)
ויוצאים לדרך!
שלב הרעיונאות (Ideation) הוא שלב מגניב ממש כי הוא מאפשר לנו לחזור לילדות ולחלום, לחלום בענק ולהתחבר שוב לכישורים ולתשוקות הפנימיות שלנו.
אחרי שמצאתם את הרעיון הנכון,
לכו עם השכל ולא עם הרגשות.
בשלב הראשון המטרה היא להעלות עם כמה שיותר רעיונות,
שהדגש הוא על כמות ולא על איכות.
לאחר שהעלנו מלא רעיונות זה הזמן לבחון אותם בעין יותר ביקורתית,
ולחשוב האם הרעיון שלי יכול לפתור צורך משמעותי בעולם / בסביבה שלי.
דבר נוסף שיכול לעזור הוא לבחון אלו מהרעיונות הכי מסקרנים ומרגשים אותנו.
ככל שהרעיון יהיה יותר מחובר אלינו ויעניין אותנו – כך גדלים הסיכויים שנמשיך גם כשקשה.
שלב 2 - היהלום הכי נוצץ
אוקיי, אז חלמנו, יצאנו מחוץ לקופסא, חשבנו בענק
ועכשיו זה הזמן לבצע בדיקת היתכנות של הרעיון.
כלומר לבדוק שבאמת יש צורך ברור שעליו אנחנו עונים ושיש שוק (כמו שאמרנו, צורך משמעותי שאנו עונים עליו).
שאנחנו מבצעים סקר שוק, נבדוק מה כבר קיים בתחום, מה ניסו, מה עבד או לא עבד.
לפעמים אנחנו מוצאים משהו דומה,
לפעמים אנחנו היחידים שעושים דבר כזה.
לכל צד יש את היתרונות והחסרונות שלו.
גורו השיווק הבולט בשנים האחרונות,
סת' גודין, כתב בספרו 'פרה סגולה' –
" בעדר של פרות שחור־לבן, פרה סגולה היא מוצר המצליח להתעלות מעל המתחרים ולגרום לאנשים לדבר עליו".
כלומר, כל עסק צריך בידול, משהו שיגרום להתעניינות בו.
יש אלף מסעדות אסייתיות – מה מיוחד אצלכם?
שלב 3 - מה הקהל שלי רוצה?
מישהו פעם אמר שאנחנו מקדישים הרבה זמן לתכנן את הגשר,
אבל לא מספיק מחשבה על האנשים שעומדים לחצות אותו.
על זה יעידו מאות אלפי האפליקציות שעולות כל יום לחנויות שונות ואיש לעולם לא יישמע עליהן.
חשוב להבין – כשמוצר או שירות עונים על צורך ברור,
זה כמו מפתח ומנעול מבחינת העסק.
גם אצלנו ב YNOW אנחנו תמיד ממשיכים לדייק,
לשאול אתכם כאן ובפלטפורמות השונות מה הייתם רוצים שיהיה,
מה להוסיף או להוריד ומה הכי כואב לכם.
הדיוק נעשה תו"כ תנועה תמיד,
אז אל תחששו אם בהתחלה אתם עדיין לא מדוייקים,
זה נורמלי כי עוד לא נפגשתם עם הלקוחות.
על מנת להבין מה הלקוחות שלנו באמת צריכים ורוצים, אני ממליץ להשתמש בכלי הנהדר 'חשיבה עיצובית' (Design thinking)- מודל שפונה ללקוחות הקצה שלכם, אלו שהעסק שלכם מיועד אליהם בסוף. רכזו מספר אנשים שאתם מכירים והמיזם שלכם יכול להתאים להם ותשאלו אותם מה הקושי שלהם בעצם?
מתוך התשובות שלהם,
המיזם מקבל כוונון עדין אך מהותי להמשך.
פרויקט שמתפתח בחיבור לקהל שלו ,הוא פרויקט שמגדיל את סיכויי ההצלחה שלו באופן משמעותי, ואת הסיכוי שמישהו יסכים לשלם עליו בסופו של דבר.
שלב 4 - תכנית עבודה מסודרת
בניית חזון, מטרות ויעדים (שזה בעצם לשים תאריכים למטרות שהצבנו)
בהרבה מקרים יזמים מתחילים עם רעיון מדהים,
אבל פתאום,
כשהם רואים את הגודל של הדבר,
או את כמות הדברים שיש לעשות - הם חוטפים פיק ברכיים ונתקעים.
המתודולוגיה מדברת על להפנות את תשומת הלב שלנו גם על היעד שלנו וגם על הצעד הבא והצעד הבא אחריו.
ככה אפשר לפרק אתגר גדול למשימות קטנות שיאפשרו לנו להתקדם,
בדומה לחיתוך המזון לחתיכות לפני שמכניסים אותו לפה כדי שיהיה קל יותר ללעוס ולעכל.
*תוכלו למצוא בקהילת הפייסבוק שלנו את דף הגדרת החזון , מטרות ובנית תוכנית פעולה .
** בנוסף גם בפרקים 13-14 אנחנו מדברים על איך להגדיר מטרות וחזון .
שלב 5 - Storytelling
בעולם עם תחרות בלתי פוסקת על תשומת הלב של הלקוחות שלכם אתם צריכים לעניין,
אתם צריכים למשוך,
ואתם צריכים לדעת לספר את הסיפור שלכם בדרך הטובה והמדויקת ביותר.
בין אם הלקוחות שלכם הם בני נוער,
חברות פארמה או רשויות מקומיות -
אתם צריכים לדעת לספר את הסיפור של עסק שלכם, אתם צריכים לגעת ברגש וזה צריך להיות אמיתי כדי שזה באמת יעבוד.
שלב 6 - שיווק במדיה וברשתות הרלוונטיות
בסוף זה תמיד מתכנס לזה - איך אתם מוכרים את הדבר הזה?
לא משנה איזה סוג עסק יש לכם -
מישהו צריך בסופו של דבר לשלם על זה משהו,
בדרך כלשהי.
בין אם זה דרך קול קורא של המדינה,
משקיע הון סיכון, קמפיין גיוס המונים,
שיווק ישיר, עמותה או רשות מקומית –
צריך לבנות בשלב זה אסטרטגיה שיווקית שתגדיר איך אתם מגיעים אליהם ומה נכון לכל מיזם.
שלב 7 - הכנת בסיס יציב
גלגלי אופניים על כביש לא ייסעו ללא חיכוך,
כך גם כל פרויקט שנרצה להקים.
הוא צריך מבנה, חוקים, הגדרות כלליות.
זה הזמן להחליט החלטות !
כדוגמת - מה הפלטפורמה הנכונה, כמה יעלה השירות, איפה מתחילים למכור אותו, לאיזה קהל ראשוני הכי נכון לפנות וכו'.
צריך להבין בשלב זה מי השותפים הנכונים לכם ואיך מתחילים למצוא אותם. זה זמן טוב לבחור שם למיזם ולעצב לוגו.
זה שלב מאוד מרגש,
הפרויקט אוטוטו יפסע את צעדיו הראשונים בעולם,
אנשים יתייחסו אליו,
ידברו איתכם עליו ואתם,
עומדים להיות הורים גאים.
שלב 8 – איך זה הופך לכסף?
מודל עסקי זה בעצם הדרך בה אתם הולכים להרוויח כסף ולהתפרנס מהמיזם שלכם,
מעבר לאימפקט שאתם רוצים ליצור כמובן.
יש אינספור מודלים אפשריים וצריך לבחור לכל מיזם את המודל הנכון בשבילו.
למשל: יש את מודל ה Freemium שזום וסקייפ עובדות איתו,
במודל הזה נותנים שימוש בסיסי בחינם ומעבר לזה גובים תשלום.
יש את מודל Advertising revenue שאיתו עובדות פייסבוק וגוגל ועוד מודלים רבים וטובים.
שלב 9 – יבש לפני רטוב
בשלב הזה אתם תבנו פיילוט של המיזם שלכם ותצטרכו לגייס לקוחות ראשונים אליו.
תמיד תרצו שאנשים יתנסו בפועל בדבר הזה שבניתם ולשמוע מהם איך היה,
מה כדאי לשפר, מה עבד טוב ומה הייתה חווית הלקוח שלהם.
אופטימיזציה זה שם המשחק.
לשפר לשפר לשפר.
כמה שנתאים את מה שאנחנו עושים למה שאנשים צריכים – כל המיזם יגשים את ייעודו.
שלב 10 - עלינו לשידור!!!
לאחר הנסיונות,
הכשלונות, ההצלחות והפידבקים שקיבלנו,
יצאנו עם המוצר/השירות לאוויר –
מזל טוב.
יש לכם עסק חדש!!!
אלו היו 10 הצעדים שעליכם לעקוב אחריהם על מנת להפוך רעיון אדיר לעסק מצליח.
אז נכון הרבה עסקים שנפתחים לא מצליחים בסופו של דבר, אבל אלה שהצליחו עבדו קשה והצליחו בענק.
כי מה עדיף?
לחיות עם הידיעה שניסית ונכשלת או לחיות עם המחשבה שיכולת להיות הדבר הגדול הבא בתחומך?
ואנחנו? כל כך צעירים, שחבל לא להתחיל לפחות בניסיון הראשון :)
אז יאלההה עופווו לעבר העסק שעליו אתם חולמים !!